Waarom je darmflora zo belangrijk zijn?
Je darmflora beïnvloedt veel meer aspecten van je gezondheid dan je zou verwachten.
1. Een gezonde stoelgang
Dit gezondheidsvoordeel van je darmflora is uiteraard voor de hand liggend, maar belangrijk genoeg om toch te noemen.
2. Opname van voedingsstoffen
Als je darmflora niet optimaal is, kan dit ervoor zorgen dat je voedingsstoffen minder goed gaat opnemen. Je kan dan bepaalde voedingsstoffen tekortkomen die je wel consumeert, maar die simpelweg niet door je lichaam worden opgenomen. De voedingsstoffen verlaten je lichaam dan ongebruikt via je ontlasting.
3. Een gezond gewicht
Een verstoorde darmflora kan ervoor zorgen dat je sneller aankomt.
Uit onderzoeken blijkt dan ook dat de darmflora van eeneiige tweelingen sterk verschilt wanneer een van de twee een gezond gewicht heeft en de ander obesitas heeft.Tijdens een van deze onderzoeken werden de darmbacteriën van de tweeling overgebracht naar muizen. De muizen die de darmbacteriën van degene met obesitas kregen, kwamen meer aan dan de muizen die de bacteriën van degene met een gezond gewicht kregen. Dit terwijl beide groepen hetzelfde dieet kregen.
4. Voorkomen van hart- en vaataandoeningen
Een gezonde darmflora zou zelfs kunnen helpen om hart- en vaataandoeningen te voorkomen. Slechte darmbacteriën dragen namelijk bij tot het aanmaken van een stof die een rol speelt bij verstoppingen in de slagaders. De goede bacteriën in je darmen kunnen juist bijdragen aan een gezonde HDL cholesterol, wat een beschermende factor is als het om hart- en vaatziektes gaat.
5. Een sterk immuunsysteem
Het verbeteren van je darmflora kan helpen om je immuunsysteem sterker te maken. Je darmflora communiceren namelijk met je immuuncellen. Hierdoor heeft het invloed op hoe je immuunsysteem op infecties reageert.
Tips voor gezonde darmflora
  • Eet veel groenten en fruit. Dit is namelijk de beste voeding voor je darmflora. Vooral vezelrijke soorten zijn nuttig.
  • Over het algemeen geldt dat diversiteit in je darmflora goed is. Diversiteit in je eetpatroon komt de diversiteit in je darmen ten goede. Eet daarom zoveel mogelijk verschillende pure producten.
  • Eet gefermenteerde producten zoals kefir, yoghurt en zuurkool.
  • Naast vezels, zijn ook polyfenolen een goede voedingsbron voor je darmflora. Polyfenolen vind je bijvoorbeeld in pure chocolade, groene thee, amandelen, blauwe bessen, broccoli en uien.
  • Matig het gebruik van suiker. Suiker kan de balans in je darmen namelijk verstoren en geeft schadelijke bacteriën en schimmels (zoals candida) meer kans.

 

 

RESPIRO

Aarschotsesteenweg 33

3110 Rotselaar Belgie

T 016 60 69 79

VOLG RESPIRO
OPENINGSTIJDEN

Maandag13.00 22.00
Dinsdag t/m donderdag 07.30 22.00
Vrijdag 09.00 21.00
Zaterdag 09.0016.00
Zondag 09.0014.00

Jaarlijks verlof tijdens de week van 21 juli en tijdens de officiële feestdagen, klik hier.

NIEUWSBRIEF

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Vul je naam en e-mailadres hieronder in en klik op versturen.