Examenstress
Kinderen uit de basisschool bereiden de laatste proeven voor. Tieners bewijzen zich in de komende examens. En studenten aan de hogeschool of universiteit zetten zich in voor hun toekomst. Niet zelden een spannende periode: kinderen en ouders willen graag goede punten. Veel ouders vragen zich dan ook af hoe ze hun kind of tiener kunnen helpen in deze periode.
Je kind helpen maar de verantwoordelijkheid niet overnemen
Kinderen zijn verschillend. Sommigen studeren graag, voor anderen is studeren de hel. Maar beide kunnen baat hebben met de hulp van hun ouders. Als ouder kan je helpen door samen een planning op te stellen met studie én ontspanningsmomenten. Of door te zorgen voor een rustige studeerplaats waar er niet te veel afleiding is. Ga wel niet steeds over de schouder meekijken of controleren: dat kan je kind onrustig maken. Het is ook geen must om als ouder verlof te nemen in de examenperiode. Weet dat teveel zorg kan overkomen als controle en geen stimulans is om goed te studeren.
Hou de gezinssfeer ontspannen
Praat met je kind ook over andere dingen in de examenperiode. Gewoon over de normale dingen van alle dag. Niet alles hoeft in het teken van de examens te staan. Het gewone leven kan zorgen voor afwisselende en leuke pauzes. Samen koken, even voetballen in de tuin,… kunnen zorgen voor de mentale rust om goed te studeren.
Gezonde geest in een gezond lichaam
Een gezond leef- en eetpatroon zijn van groot belang. Tijdens de examens hebben kinderen voldoende slaap nodig. Om goed te kunnen slapen helpt het om eerst te ontspannen. Zonder pauze gaan slapen, kan ervoor zorgen dat kinderen de slaap minder goed vatten.Van studeren krijg je ook honger. Het kan dus zeker geen kwaad om ook in de examentijd te zorgen voor gezond eten. Ontbijten voor een examen, een extra portie fruit tijdens het studeren of een dessert helpt.
En wat met de gsm en de sociale media?
In contact blijven met medeleerlingen in de examenperiode heeft voordelen en nadelen. Kinderen kunnen elkaar stimuleren (we doen nog 5 bladzijden), elkaar steunen of raad aan elkaar vragen. Contact met anderen kan ook voor afleiding zorgen. Afleiding hangt overigens van persoon tot persoon af. Sommigen kunnen enkel doeltreffend studeren met de muziek op de achtergrond, terwijl anderen het dan weer zo stil mogelijk willen hebben. Als ouder maak je best samen met je kind de afspraken over wanneer de gsm of computer gebruikt kan worden.
Realistische verwachtingen
Kinderen ervaren op steeds jongere leeftijd het gevoel dat ze moeten presteren. Sommige kinderen zijn nog maar 8 of 9 jaar oud en krijgen stress omdat ze denken dat ze vooral hoge cijfers moeten halen om ‘later een goede job te hebben’. Vraag niet meer, maar ook niet minder, dan dat je denkt dat je kind aankan.

Blijf zelf rustig. Weet dat je kind onzeker kan worden als je als ouder te bezorgd bent over een slechte afloop. Als je kind zelf bang is om een slecht examen af te leggen, overloop dan eens met hem wat er kan gebeuren als dat examen ook echt slecht is. Zo weet je kind dat er voor alles een oplossing bestaat. Vertel ook dat je het niet zo erg vindt als het resultaat wat minder is, als je maar je best doet.

Succes!!

RESPIRO

Aarschotsesteenweg 33

3110 Rotselaar Belgie

T 016 60 69 79

VOLG RESPIRO
OPENINGSTIJDEN

Maandag13.00 22.00
Dinsdag t/m donderdag 07.30 22.00
Vrijdag 09.00 21.00
Zaterdag 09.0016.00
Zondag 09.0014.00

Jaarlijks verlof tijdens de week van 21 juli en tijdens de officiële feestdagen, klik hier.

NIEUWSBRIEF

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Vul je naam en e-mailadres hieronder in en klik op versturen.