Eet eens een banaan (of twee)!

De banaan haalt met gemak de top-5 van favoriete voedingsmiddelen. En niet alleen omdat het een snelle en bovendien bijzonder smakelijke manier is om je energiereserves aan te vullen, maar ook omdat de vezelrijke banaan zo’n positieve uitwerking heeft op je spijsvertering. De vijf belangrijkste bestanddelen van de banaan én hun respectieve gezondheidseffecten, kan je hieronder vinden.

Vijf redenen om bananen te eten

Vitamine B6
Bananen zijn een rijke bron van vitamine B6. Een gemiddelde banaan voorziet gemakkelijk in een derde van je dagelijkse behoefte aan deze vitamine uit het B-spectrum. Vitamine B6 komt ook voor in onder andere vlees en groente, maar door koken en bakken worden deze waarden ruimschoots gehalveerd.
Vitamine B6 speelt een belangrijke rol in je stofwisseling en helpt onder meer bij het omzetten van opgeslagen glycogeen in glucose. De vitamine speelt ook een rol in de eiwitsynthese en hemoglobinesynthese, en is dus een belangrijke vitamine voor zowel kracht- als duursporters.
Vitamine B6 speelt verder een rol in het centraal zenuwstelsel en zou helpen bij onder andere geheugenverlies, de ziekte van Alzheimer en overgangsverschijnselen.

Kalium
Bananen bevatten ruim 400 mg van het metaal kalium, dat een functie heeft in het reguleren van de bloeddruk. Het eten van twee bananen per dag zou in combinatie met een portie aardappelen al bijdragen aan het verlagen van de bloeddruk.
Kalium helpt tot slot ook bij het verbeteren van het concentratievermogen en zou stress helpen reduceren.
Andere bronnen van kalium zijn tomatenpuree, sinaasappelsap en witte bonen.

Foliumzuur
Bananen bevatten ook foliumzuur, of vitamine B9, dat een rol speelt in de vetstofwisseling en het bestrijden van overgewicht. In combinatie met vitamine B6 speelt het een rol in het voorkomen van hart- en vaatziekten.
Foliumzuur helpt bij de productie van gezonde rode bloedcellen en voorkomt zo bloedarmoede. Het goedje helpt ook bij het voorkomen van aangeboren afwijkingen, zoals een open rug en aangeboren hartafwijkingen.
Foliumzuur zou ook depressies helpen bestrijden, al is het bewijs hiervoor flinterdun.

Magnesium
Bananen zijn rijk aan magnesium, dat helpt bij de opname van calcium, nodig voor sterke botten.
Te lage doses magnesium in het bloed veroorzaken hartritmestoornissen.

Melatonine
Bananen bevatten ook melatonine, een hormoon dat wordt geproduceerd door de pijnappelklier en een rol speelt in het 24-uursritme. Melatonine zou helpen bij het tegen gaan van slaapstoornissen. Bananen zouden met name in combinatie met (warme) melk slaapbevorderend werken.

Voeg dus eens eens wat schijfjes banaan toe aan je kommetje havermoutpap, muesli of yoghurt. Mik anders eens een banaan met melk en wat ijsblokjes in je blender voor een heerlijke smoothie. Er zijn genoeg manieren om je dagelijkse hoeveelheid van twee bananen tot je te nemen!

RESPIRO

Aarschotsesteenweg 33

3110 Rotselaar Belgie

T 016 60 69 79

VOLG RESPIRO
OPENINGSTIJDEN

Maandag13.00 22.00
Dinsdag t/m donderdag 07.30 22.00
Vrijdag 09.00 21.00
Zaterdag 09.0016.00
Zondag 09.0014.00

Jaarlijks verlof tijdens de week van 21 juli en tijdens de officiële feestdagen, klik hier.

NIEUWSBRIEF

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Vul je naam en e-mailadres hieronder in en klik op versturen.