Havermout is hot. Het is lekker, makkelijk en supergezond. Zeven redenen om havermout regelmatig op je menu te zetten.

Havermout is populairder dan ooit. Bij het ontbijt als pap, in een smoothie of in een koekje: veelzijdig is deze graansoort in ieder geval. Maar havermout is ook lekker, goedkoop en gezond. Zeven redenen om regelmatig havermout te eten.

1. Havermout verlaagt het cholesterolgehalte

In havermout komen bijzondere vezels voor: beta-glucanen. Het zijn oplosbare vezels, die in de darmen veel vocht opnemen. En passant binden ze ook nog wat cholesterol, galzouten en vetzuren. Door dat binden van cholesterol daalt het cholesterolgehalte van het bloed, en dan met name het ongunstige LDL-cholesterolgehalte.

2. Havermout houdt de honger in toom
Doordat havermout zoveel oplosbare vezels bevat, kan het lekker opzwellen en houdt het de maag lang ‘vol’. Daarom is het zo’n geschikt ontbijt om de ochtend zonder knorren door te komen. De koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen zodat er geen snelle piek ontstaat in het bloedglucosegehalte en de energie langzaam wordt afgegeven aan het bloed. Er zijn aanwijzingen dat de vezels in havermout de insulinegevoeligheid verbetert en dat is gunstig voor het op peil houden van de bloedglucosespiegels.

3. Havermout is van nature glutenvrij

Van nature is haver glutenvrij en daarmee een goede keuze voor mensen die minder gluten willen binnenkrijgen omdat ze daar gevoelig voor zijn.

4. Havermout is lief voor de lijn

Havermout met 250 ml water, levert slechts 115 kcal. Je kunt natuurlijk ook melk gebruiken om de havermout in te koken, dan levert de pap je 230 kcal. Ter vergelijking: een ontbijt van 2 boterhammen, besmeerd met boter en belegd met achterham, met een glas sinaasappelsap levert je 360 kcal.

5. Havermout bevat anti-oxidanten

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen schade van buitenaf, of tegen schadelijke producten die bij de stofwisseling ontstaan.

6. Havermout biedt variatie

Is een bord havermoutpap saai? Tja, de smaak is natuurlijk wel neutraal. Maar daardoor kun je wel volop variëren met smaakmakers. Fruit bijvoorbeeld. Plakjes banaan zijn erg lekker, net zoals blauwe bessen of bramen of stukjes appel. Het is ook erg lekker om er wat noten toe te voegen.

7. Havermout is snel

Je kunt al een dampende kom havermout op tafel hebben staan in 5 minuten. Breng in een pannetje 250 ml melk of water aan de kook. Voeg de havermout toe, roer goed door en laat 1 minuut doorkoken.Laat de havermout dan nog even staan, voeg de smaakmakers toe en smullen maar!

RESPIRO

Aarschotsesteenweg 33

3110 Rotselaar Belgie

T 016 60 69 79

VOLG RESPIRO
OPENINGSTIJDEN

Maandag13.00 22.00
Dinsdag t/m donderdag 07.30 22.00
Vrijdag 09.00 21.00
Zaterdag 09.0016.00
Zondag 09.0014.00

Jaarlijks verlof tijdens de week van 21 juli en tijdens de officiële feestdagen, klik hier.

NIEUWSBRIEF

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Vul je naam en e-mailadres hieronder in en klik op versturen.