De eerste verkoudheden duiken al op en dat is vaak te wijten aan de seizoenswisseling. De zomerse temperaturen gaan in vogelvlucht naar beneden en buien zijn geen uitzondering meer. De koude heeft een invloed op onze gezondheid, want het verhoogt de vatbaarheid voor infecties en ziektes, en dus ook voor een keel- of slijmvliesontsteking. Ook het begin van het schooljaar zorgt voor de verspreiding van bacteriën onder kinderen en studenten. Daarom is de herfst hét moment om gezond(er) te leven om mogelijke kwaaltjes uit te sluiten.

Minder weerstand in de herfst

Minder zon betekent ook minder vitamine D, de stof die zorgt voor een goede weerstand, sterke botten en snel herstellende spieren.  Je kan vitamine D vinden in supplementen of in gezonde etenswaren zoals vette vis en margarine.
Ook kleden we ons vaak nog te licht wanneer we buiten komen in de herfst. Als je het koud hebt, kan je sneller verkouden worden omdat je slijmvliezen minder bloed krijgen en je lichaam het dus moeilijker heeft om slechte stoffen buiten te houden. Om je lichaam warm te houden, moet je hart ook harder werken. Omdat deze energie wordt gebruikt om je warm te houden, zal je minder energie over hebben om je immuunsysteem te ondersteunen.

Tips om je weestand te versterken

  • Gezond leven en eten is de eerste stap naar een sterk immuunsysteem. Weerstand is rechtstreeks gelinkt aan je levensstijl. Denk aan je dagelijkse porties groenten en fruit. Energie voor de hele dag dankzij de natuurlijke suikers.
  • Eet meer onverzadigde vetten. Vetzuren stimuleren de aanmaak van witte bloedcellen die helpen mee in de bestrijding van bacteriën. Deze goede vetten vind je bijvoorbeeld in avocado, vette vis, plantaardige margarine.
  • Neem extra vitamine D supplementen of geniet van de zonnestralen die doorbreken in de herfst. Kleed je warm aan bij een herfstwandeling, maar zorg dat je niet helemaal bedekt bent.
  • Ondanks de koude is het belangrijk om te blijven bewegen. Maak dagelijks een korte wandeling of neem de fiets in plaats van de auto voor kleine boodschappen.
  • Water zuivert het lichaam en bevat geen calorieën. Niet voor niets wordt dus aangeraden om 1,5 tot 2 liter water te drinken per dag. Water zorgt voor het vervoer van de nodige zuurstof naar alle organen. Als je spieren en organen optimaal werken, zal je weerstand ook in topconditie zijn. Daarnaast helpt het je nieren om schadelijke stoffen uit je lichaam te verwijderen.
  • Let  op je bloeddruk! Daarnaast verhoogt  het risico op hart- en vaatziekten door een hoge bloeddruk als gevolg van een hoog cholesterolgehalte en/of een zwakke weerstand. Gezond leven, bewegen en onverzadigde vetten helpen je hart gezond te houden. Vermijd lang stilzitten, roken en verzadigde vetten die je cholesterol doen stijgen.
  • Als laatste tip geven we je mee om zo weinig in contact te komen met bacteriën om infecties te voorkomen. Was vaker je handen in de herfst of neem een desinfecterende zeep mee in je tas.
RESPIRO

Aarschotsesteenweg 33

3110 Rotselaar Belgie

T 016 60 69 79

VOLG RESPIRO
OPENINGSTIJDEN

Maandag13.00 22.00
Dinsdag t/m donderdag 07.30 22.00
Vrijdag 09.00 21.00
Zaterdag 09.0016.00
Zondag 09.0014.00

Jaarlijks verlof tijdens de week van 21 juli en tijdens de officiële feestdagen, klik hier.

NIEUWSBRIEF

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Vul je naam en e-mailadres hieronder in en klik op versturen.