Top 10 sport activiteiten voor optimale gezondheid !

Waarom is sporten goed?

Je weet waarschijnlijk al wel dat lichaamsbeweging goed voor je is, maar weet je wel hoe goed het precies is? Lichaamsbeweging kan alles verbeteren, van een beter humeur tot een gezonder leven. Wil jij je beter voelen, meer energie hebben en misschien zelfs langer leven? Dan hoef je niet veel verder te kijken dan actief bezig zijn. De gezondheidsvoordelen van regelmatige lichaamsbeweging en fysiek bezig blijven, zijn moeilijk te negeren.

Top 10

1. Voetbal – Tijdens voetbal ben je constant in beweging. Zeker voor middenvelders is het niet vreemd dat ze aan het einde van een wedstrijd meer dan zeven of acht kilometer hebben gelopen. Het is eigenlijk hardlopen en sprinten, maar voor veel mensen wel veel leuker.                                                                                                                 2. Circuittraining – Probeer circuittraining als je snel calorieën wilt verbranden en toch ook nog spieren wilt kweken. Deze training is constant wisselen tussen cardiovasculaire machines, vloer-apparatuur en krachttraining. Houd het tempo hoog!                                                                                                                                                                 3. Squash – Het mooiste van squash is dat ervaren squash spelers meer dan 1000 calorieën per uur kunnen verbranden tijdens lange rally’s en het constante sprinten naar alle hoeken van het veld. Squashen kan zowel iemands snelheid en onderlichaam versterken.                                                                                                                     4. Tennis –  Volgens de Internationale Tennis Federatie verbrandt je met 30 minuten tennis meer calorieën dan tijdens het fietsen, op een roeimachine, of op de golfbaan. Het hardlopen, sprinten, serveren, en volleyen verlagen voor tennisspelers het risico op hart- en vaatziekten.                                                                                                                                                                                      5. Roeien – Hoewel je niet zoveel calorieën verbrandt als met squash blijft roeien een gezonde en beproefde activiteit voor mensen die snel fysiek fit willen worden.                                                                                                                                                                                           6. Zwemmen – De grootste voordelen van zwemmen zijn de cardiovasculaire training en spieruithoudingsvermogen die het biedt.                                                                                                                                7. Fietsen – Fietsen is de koning van alle duursporten. Fietsen trekt vaak voormalige hardlopers die verder letsel aan gewrichten willen voorkomen maar toch ook hun spieruithoudingsvermogen willen behouden. Helaas train je bij fietsen geen flexibiliteit of het bovenlichaam. Hierdoor is het vaak nodig om toch nog iets anders te doen als je het hele lichaam wil trainen.                                                                                                                                                        8. Hardlopen – Hardlopers verbranden veel calorieën. Hardlopen traint echter het bovenlichaam niet en geeft weinig flexibiliteit. Stressfracturen, spierblessures en gewrichtsproblemen zijn een echt probleem, dus een goede warming up is erg belangrijk.                                                                                                                                                                                         9. Klimmen – Klimmen biedt een indrukwekkend anaerobe ervaring, korte energie uitbarstingen, gevolgd door lange periodes van statische rust. De afwisseling bouwt lange, slanke spieren die niet zo groot worden als de spieren die mensen krijgen door gewichtheffen. Een nadeel aan klimmen is dat het uitsluitend anaeroob is, het doet dus niet veel voor het hart.                                                                                                                                              10. Boksen – Door de boksring heen dansen is een aanzienlijke cardiovasculaire training terwijl het spieruithoudingsvermogen en de kracht die nodig is om te stoten voorziet in een totale, full-body training.

Dus, kiezen maar!

 

RESPIRO

Aarschotsesteenweg 33

3110 Rotselaar Belgie

T 016 60 69 79

VOLG RESPIRO
OPENINGSTIJDEN
Maandag13.00 22.00
Dinsdag t/m donderdag 07.30 22.00
Vrijdag 09.00 21.00
Zaterdag 09.0016.00
Zondag 09.0014.00

Jaarlijks verlof tijdens de week van 21 juli en tijdens de officiële feestdagen, klik hier.

NIEUWSBRIEF

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Vul je naam en e-mailadres hieronder in en klik op versturen.