‘Gelukkig zijn, daarvoor wil ik alles geven, geen stress aan mijn lijf…’, Raymond van het Groenewoud.

Wil jij gelukkig zijn?

Daar hoef ik geen antwoord op. Iedereen zal antwoorden met een volmondige ‘ja’. Ons leven is geen oneindige stroom van geluksmomenten en soms zijn er factoren die een dikke streep door ons geluk halen.
En toch kunnen we dat gelukshormoon in onze hersenen, en blijkbaar ook in onze darmen, een handje helpen.

Serotonine is misschien wel één van de meest belangrijke gelukshormonen in je lichaam. Net als de andere gelukshormonen heeft Serotonine een belangrijke rol in het geluksgevoel. Een leuk weetje is dat veel mensen altijd denken dat Serotonine alléén maar in de hersenen aangemaakt wordt, en daar ook alléén maar gebruikt wordt. Maar wist jij dat 95% van de totale hoeveelheid serotonine in de darmen aangemaakt wordt? Dat neemt natuurlijk niet weg dat de resterende 5% van de serotonine gewoon in de hersenen aangemaakt moeten worden, want de serotonine uit de darmen zal nooit de hersenen kunnen bereiken.
In de hersenen is serotonine onder andere betrokken bij de stemming, het sociale gedrag, het libido, de slaap, het geheugen en het vermogen om te leren

Hoe kan je nu een tekort aan serotonine herkennen?

Het gelukshormoon Serotonine is betrokken bij heel veel verschillende lichaamsprocessen, dus zijn er evenveel mogelijke symptomen. Maar in basis is het allemaal terug te brengen naar humeur, emoties en depressiviteit. Daarnaast zijn er verbanden tussen serotonine en de kwaliteit van slapen, en is er een verband tussen serotonine en het libido. Gevoelens van angst, trek in koolhydraten en zoetigheden, depressieve gevoelens, problemen met de spijsvertering, emotionele overgevoeligheid, vermoeidheid, moeite met slapen, stemmingswisselingen, overgevoeligheid voor pijn en geluiden en toename in gewicht zijn de meest herkenbare symptomen.

Hoe kunnen we ons lichaam nu aan een gezond serotonine gehalte helpen?

Enkele tips om je serotonine gehalte te verhogen op een natuurlijke manier: meditatie, sporten, zonlicht, ‘Priming’, vitamine B 3,6 en 12, langzame koolhydraten, probiotica, kurkuma en alcohol beperken.

De voorgaande natuurlijke manieren om je geluk een boost te geven, kunnen allemaal stuk voor stuk effectief zijn. Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar besef wel dat het échte geluk niet afhangt van een voedingssupplement of een beetje meer Kurkuma in je eten. Echt geluk hangt af van jezelf, je eigenwaarde, hoe je in contact staat met jezelf, hoe je omgaat met je eigen lichaamsenergie.

Open je ogen, ga buiten de lucht opsnuiven, laat zonnestralen -als die er al zijn- je gezicht strelen, neem een verkwikkende douche, geniet van een gezond ontbijt, trek je leukste sportkledij aan en start je dag met sport.
Wedden dat je je even een prinses, een held of om het even welke onoverwinnelijke figuur zal voelen?
Gewapend met een glimlach…

 

 

RESPIRO

Aarschotsesteenweg 33

3110 Rotselaar Belgie

T 016 60 69 79

VOLG RESPIRO
OPENINGSTIJDEN
Maandag13.00 22.00
Dinsdag t/m donderdag 07.30 22.00
Vrijdag 09.00 21.00
Zaterdag 09.0016.00
Zondag 09.0014.00

Jaarlijks verlof tijdens de week van 21 juli en tijdens de officiële feestdagen, klik hier.

NIEUWSBRIEF

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Vul je naam en e-mailadres hieronder in en klik op versturen.